Monday, December 20, 2010

Info: Malaysia vs Indonesia

Tadi macam aku ada dengar kat Galaksi TV9 kott yang isu isu pasal lagu indon versus lagu melayu kat stesen radio tempatan. Bila naik pasal isu nie, tak taw la nak salahkan radio or pendengar.

Kalaw nak salahkan radio,
Radio hanya putarkan lagu-lagu best yang memenuhi halwa telinga pendengar. Lagu yang pendengar rasa masyuk, best dan tangkap feel.




Kalaw nak salahkan pendengar,
Pendengar cuma mencari-cari lagu-lagu yang best. Disebabkan lagu-lagu indon lagi best. That's why laa kami ni prefer lagu indon. yerr tak? Nak salahkan radio ponn tak boleh jugak sebab aku cari lagu-lagu indon baru nie kat internet. But, jangan salah paham, aku bukan peminat lagu indon tegar. Aku cuma minat lagu yan best kat telinga aku. Lagu siam ponn aku layan aww.


So, adakah kena salahkan both radio and pendengar?


Bagi aku lah kan, komposer and penulis lirik lah patot disalahkan sebab buat lagu tak best. yerr tak?
Ermm. penyanyi semua suara okay ja sodap.

~~~~~~~~~~~~~~~~~


Berdasarkan kajian dan pemerhatian aku and ADIK aku lah kan.



Lagu Indon nie ramai orang minat sebab lagu-lagu diorang menceritakan tentang sesuatu. Ada cerita disebalik sesebuah lagu. Cerita dapat ditafsirkan thru the lyrics and dapat diselami thru the song. Yerr tak?


Contohnya macam lagu
a) ST 12 - Puspa
b) Romance Band - Ku Milikmu
c) Ada Band - Surga Cinta
d) Kangen Band - Jangan Menangis Lagi
e) Kertas Band - Kekasih yang tak Dianggap
and banyak lagi

............

Bagi aku Lagu Melayu sekarang tak banyak yang ada story disebalik lagu tuh. Just a few jaa lagu-lagu yang ada story. Lagu-lagu lain macam plain song yang keep repeat the same rhythm and lirik. (ceyywahh pandai pulak aku ngulas eh? hakhak)



Contoh lagu melayu yang ada story:
a) Sixth sense - Menyesal
b) Sheila Abdul - Mungkinkah
and ada yang lain tapi aku tak ingat.


Tapi lagu-lagu melayu dulu-dulu memang ada story dalam lagunya. Most of the songs la.



Contohnya:
a) Spoon - Rindu serindu rindunya
b) Spring - Janji Kekasih
c) AXL - Akulah kekasihmu
d) Rahmat - Hanya segenggam setia
e) Screen - Bila Cinta Didusta
and banyak lagi. Serious banyak lagi. Huh carilaa sendiri.

Sebab tuh time ni, time dolu-dolu lah kan. Takdak timbul isu isu lagu indon kacaw industri tempatan sebab pendengar prefer lagu tempatan yang best dan masyuk.

~~~~~~~~~~~~~~~~


So, inilah pendapat aku. Pendapat lain?

P/S: Aku nie hanyalah pendengar biasa. So pendapat aku adalah berdasarkan pemikiran aku yang tak seberapa dan pengetahuan yang cetek bab-bab muzik and lirik nie. Haha kalaw nak suruh aku compose lagu and tulis lirik awal-awal aku backout. Hakhak.


P/S: I'm just expressing my opinions and curiosity. NO OFFENDS okay. :)

Peace yaww. ^^

No comments: