Sunday, February 13, 2011

Info: Tips Kurus: 5 JANGAN selepas makan.

Assalamualaikum semua!

Well, sila tengok jam tepat pukul 1.20 pm. Hah mesti semua dah terbungkang kenyang kan? Duk melengkaq-melengkaq kenyang pas makan nasi.

Aku ja tak, sebab harini aku diet, tak nak makan nasi. Aku makan roti ja. Haha. *padahal malas p kedai beli makanan*. Kedai jauh lah! Longgar skru kaki I taw.

Okay nie ada tips penting yang korang semua TAK BOLEH buat lepas
makan. Cepat-cepat take note!

Kepada yang taktaw lagi pasal tips nie, sila layan~

1. JANGAN MINUM AIS

Minum ais nie memang hobi aku. Harus diubahin ni! Dikhuatiri akan mengganggu kelancaran proses penghadaman.

2. JANGAN MANDI

Mandi akan melancarkan proses pengaliran darah di kaki, tangan dan bahagian badan lain tapi BUKAN di perut! Makanya, proses penghadaman dalam perut akan jadi lemah. Then, perut akan jadi bhoonchiit.



3. JANGAN TIDUR

Aish! Ni aku selalu buat nih. Perlakuan ni akan menjejaskan proses penghadaman sekali gus meningkatkan risiko sakit gastrik berlaku.

4. JANGAN MEROKOK

Kajian mendapati bahawa menghisap sebatang rokok selepas waktu makan akan memberikan kesan yang sama dengan menghisap sepuluh batang rokok pada waktu lain. Secara tidak langsung, akan meningkatkan risiko menghidap penyakit BARAH!
Take note ya wahai perokok sekalian. Meh aku bold kan sikit.

5. JANGAN TERLALU BANYAK BERJALAN

Terlalu banyak berjalan selepas makan akan menyebabkan proses penghadaman terganggu dan seteruusnya menyukarkan proses penyerapan nutrisi makanan. Ok, boleh berjalan tapi jangan terlalu banyak yerr. Jangan korang salah anggap lak!

Credit to : Cik Gadis sebab bagi idea. >,<

Sumber: Majalah RAPI keluaran 1 Februari 2011 m/s 101.

P/S: Mohlerr sama-sama kita take note and apply eh. Uhuuu~ Nak diet! Nak diet!


Sayangi Perut Anda!

16 comments:

Unknown said...

tips bagus nie..sy da la gemuk..kih99 :p

Uzair said...

kene take note 5 JANGAN neh. nak gemok (x

HusnaShuib said...

@ Mimi Radzuan
hik3 okay jgn lupa apply taw. Selamat beramal. hehe :D

HusnaShuib said...

@ Mr. Stealth
hehe wokesy! sila take note yerr. orang nk kurus, dia nak gemok la. hehe :D

Dzu Aamal said...

bhaha! CL nak buat semua tu ! lantak r..lagi2 rokok tu..perghh , sedap!

Bobo said...

kene mkn sayur byk2 laaa...haha

HusnaShuib said...

@ CL
woahh ketegaq sungguh CL nie nmpaknya! haha~

HusnaShuib said...

@ Bobo
aiyarkk! terkena hidung sendiri. uhuu~ tgh mencoba makan sayur la ni. XD

Anonymous said...

Assalam...sgt2 berinfo tips nie...suke2!...sy tak merokok, patot laa x buncit2... so CL...jgn merokok!!! sy x kasi

HusnaShuib said...

Wassalam, hih tengkiu2! haa xmerokok, bagus! keh3 selamat beramal tips ni yer. :D

Hafidzah Hafidz said...

alah2, tak leh minum ais..tu fav gwa! ;')

HusnaShuib said...

@ Hafidzah Hafidz
ahh~ fevret guwa jugek sbenarnya. mohlerr kita bertabah berenti minum ais. :D

CG said...

warghh!lu curi idea gua nk wt entry neyh..grr!!ehem2!gua pon kena buat gk k?ya lah gua kn underweight..kahkahkah!

HusnaShuib said...

@ CG
huhh ang x buat ponn. pehtu majalahnya ada kt aku, klw aku xbuat, rugi jaa info nie. so aku buat la. uhuu~ aku rasa baek ang wat tips utk gemokkan badan la. br sesuai. ihihi :D

CG said...

xpo2!den xkesah..demi lu den redha jak.sob3!wut?tips untk gemokkan badan?tamo ah..nnt xda org bca..wat sedey ja... :(

P/S : wei chef wan cakap org xmkn sayoq kulit cepat kedot..kahkahah!

HusnaShuib said...

Haha yakaaa? keh3 nie aku terharu. chefwan ckp cmtuh? aku mkn sayur laa, tp bkn semua sayur laa hak3 :D